klucz do efektywnej nauki czytania
Czytanie sylabowe
Czytanie sylabowe, zwane również Symultaniczno-Sekwencyjną Nauką Czytania®, to metoda opracowana przez prof. Jagodę Cieszyńską, stanowiąca integralną część Metody Krakowskiej®. Opiera się ona na założeniu, że najmniejszą jednostką percepcyjną w procesie czytania jest sylaba, a nie pojedyncza litera czy głoska

Naturalne mechanizmy językowe
Podstawy teoretyczne metody
Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania® bazuje na wynikach badań neurobiologicznych, które wskazują, że sylaba jest podstawową jednostką percepcyjną. Metoda ta uwzględnia naturalne mechanizmy językowe, takie jak odczytywanie samogłosek w izolacji oraz spółgłosek w sylabach.
Ponadto, respektuje powiązania między bodźcami słuchowymi, wzrokowymi i motorycznymi, co sprzyja efektywnemu przyswajaniu umiejętności czytania.
- Naturalność Nauka czytania odbywa się w sposób zbliżony do naturalnego rozwoju mowy dziecka.
- Skuteczność Dzieci szybciej opanowują umiejętność czytania ze zrozumieniem.
- Uniwersalność Metoda jest odpowiednia zarówno dla dzieci rozwijających się typowo, jak i dla tych z różnymi zaburzeniami, takimi jak dysleksja czy opóźniony rozwój mowy.
- Stymulacja poznawcza Ćwiczenia sylabowe angażują różne funkcje poznawcze, wspierając ogólny rozwój intelektualny dziecka.
Trzy etapy nauki
Etapy nauki czytania sylabowego
Taka struktura nauki naśladuje naturalny proces przyswajania języka przez dziecko, co czyni ją wyjątkowo skuteczną
- Powtarzanie Dziecko powtarza odczytywane przez dorosłego samogłoski lub sylaby.
- Rozumienie Dorosły wypowiada samogłoskę lub sylabę, a dziecko wskazuje ją lub podaje.
- Nazywanie Dziecko samodzielnie odczytuje pokazane samogłoski lub sylaby.
Czytania sylabowego
Praktyczne zastosowanie
W celu efektywnego wdrożenia metody sylabowej warto skorzystać z dostępnych materiałów dydaktycznych, takich jak program „Moje sylabki„, który od ponad dekady wspiera dzieci w nauce czytania sylabami. Zestawy ćwiczeń, dostosowane do różnych etapów zaawansowania, umożliwiają stopniowe wprowadzanie nowych sylab i utrwalanie zdobytych umiejętności.
Dzięki czytaniu sylabowemu dzieci mają możliwość naturalnego i efektywnego opanowania umiejętności czytania, co stanowi solidną podstawę do dalszego rozwoju edukacyjnego.
